2012. június 26., kedd

Maga a felvételi

Nos, azt hiszem ez egy hosszú bejegyzés lesz, ha minden tapasztalatot le akarok írni. Május 16-án megjártam Pestet, és május 17-én már Kaposváron álltam a tanárok elé.
Pest. Micsoda élmény! A pesti színmű alépületében voltunk, de a tantermek egyszerűen zseniálisak. Olyan, mintha már most a színházban járnék. Fekete falak, fekete parketta, fekete plafon, középen hatalmas üres tér a játékhoz. Egy nap két turnust bonyolítanak le. Egyet délelőtt és egyet délután. Engem 9:30-ra hívtak be és körülbelül délután egy, két óra felé végeztünk. Értesüléseim szerint a délutáni csoportot háromra hívták be. A mi csoportunkba huszonnégy ember volt hivatalos, de csak tizenöten jelentünk meg. (Hasonló eset volt Kaposváron is, szóval ne higgyetek a híreknek, hogy milyen sokan jelentkeznek. A fele meg sem érkezik.)
Miközben a nagyteremben vártunk, megismerkedtünk a többiekkel. Mindannyian remek emberek, és valószínűleg, ha több időt töltöttünk volna el, igazi csapat kovácsolódik össze. Először mindenkit behívtak a felvételiztető terembe. Elmondták a délelőtt menetét, aztán mindenkit kiküldtek. A szokásokhoz híven egyesével névsor szerint behívták az embereket meghallgatni őket. Verseket, monológokat, énekeket. Nagyon aranyosak voltak, tényleg lazán kezelték az egész helyzetet. Ezalatt a névsor alapján párokba osztottak minket. Mindenki kapott egy lapot, ahol egy párbeszédet olvastunk. A párbeszéd felhasználásával kellett egy egész jelenetet kialakítanunk. Ki kellett találni a szituációt, a karaktereket, az előéletüket, az érzéseiket. Az egyik végzős diák segített a felkészülésben, és jegyzetelt, hogy haladunk. 
Ezeket a jeleneteket mindenki előtt bemutattuk. Ahogy néztem, tényleg mindenki nagyon jó volt. Talán csak egy-két emberre tudtam volna azt mondani, hogy őket nem veszik fel. Nagyon jó volt végignézni, ki hogyan oldotta meg a saját feladatát. Pont olyan volt, mint a dráma órákon. A tanárok a hátunk mögött az asztal túloldalán kényelmesen elhelyezkedtek a széken, mi a parkettán ültünk sorban és néztük az előadást. Remek volt. 
Ahogy hallottam minden évben más a plusz feladat. Hat éve azt hiszem kiraktak kellékeket és azok segítségével kellett elmondanod, amit ők a repertoárlistáról kiválasztottak. Két éve a felvételiztetőkkel kellett improvizációs játékot játszani. Szóval ez minden évben meglepetés.
A tizenöt emberből csupán egy jutott tovább. És igen, volt protekciója, de azt is alá kell írnom, hogy nagyon jó volt.

Kaposvár már kevésbé volt izgalmas. Ott egyszerűen beültettek a váróterembe és a sorodra kellett várnod. így az ember jobban idegeskedik. A kaposvári felvételi azonban változott. Az egész leendő tanári gárda előtt kell szerepelni az embernek, ami 10-12 főt jelent. Mi ekkor a balett teremben voltunk, szöges ellentéte a pestinek. Ez a terem hatalmas volt és rendkívül világos.
Itt csupán az általános eljárások voltak. Behívták az embert, beszélgettek vele pár szót, majd választhattam, melyik verset szeretném elmondani. Elmondtam. Aztán választottak egy monológot. Azt is elmondtam. A dalok közül is én választhattam. (Pesten is én választhattam, melyik dalt szeretném énekelni.) Aztán kiküldtek a folyosóra, egy perc után szintén behívtak és közölték, hogy átmentem-e vagy nem. Egyik helyen sem indokolták meg a döntésüket. Pesten lehetőség sem nyílt rá, hogy megkérdezzem, de Kaposváron feltettem a kérdést. (Fontos: légy tiszteletteljes és őszinte. Ne hidd, hogy egyedül neked lehet igazad - egyik ismerősöm ez miatt megjárta.)Nagyon aranyosan és segítőkészen válaszoltak, szóval ha értelmesen viselkedsz, ők is így fognak veled. Tudom, ez is egy közhely, de tényleg így van.
Remélem tudtam segíteni ezzel a két bejegyzéssel a leendő felvételizőknek. Kommenteket, véleménykete, tapasztalatokat, sikerélményeket várom lent. :)

4 megjegyzés:

  1. Szia! Szeretnék érdeklődni, hogy te milyen módon jelentkeztél a Színház- és Filmművészeti Egyetemre?

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Szia!
      A felvin keresztül adtam le a jelentkezést. Kiküldtek egy levelet, amiben elmondták mit kell majd magammal vinnem, hova és mikor kell mennem és mellékelték a csekket a felvételi díjról. Az 4000 Ft volt, ezen kívül 3 példányban kézzel írt önéletrajzot kértek és szintén 3 példányban repertoárlistát is kellett vinni. :)

      Törlés
  2. Köszönöm szépen a válaszodat! Még érdeklődni szeretnék, hogy mivel én májusban érettségizem és ugye akkor lesz az első forduló is. Jelezni kell az egyetem felé, vagy ők a jelentkezésből már tudni fogják, hogy ha lehet ne az érettségivel egy időbe osszanak be engem? Ha esetleg tudsz még ebben segíteni előre is köszönöm!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Általában azért erre figyelni szoktak, de nem biztos, hogy meg tudják oldani, hogy ne érettségivel egy időbe osszanak be. Mivel nagyon sokan jelentkeznek, nem tudnak mindenkire figyelni. Mondom, általában nem az érettségivel egy időbe raknak, de ha így adódik, akkor kellene telefonálni nekik (majd kiküldenek egy levelet, azon rajta lesz minden telefonszámtól kezdve akármi), hogy esetleg át tudjanak rakni. Biztos lesz rá megoldás, de ezért nem kell aggódnod. :)

      UI.: És bocsi a késői válaszért...

      Törlés